Žmonės

Per LRT televiziją – laida apie tarpukario Jonavos žydus


LRT televizija pirmadienio vakarą parodė dokumentinių apybraižų ciklo „Zachor. Atsimink“ epizodą apie Jonavos žydų istoriją.

Laidos filmavimai vyko vasarą – kūrybinė grupė keliavo po Lietuvos miestus ir miestelius, štetlus, kuriuose tarpukariu gyveno gausios Lietuvos žydų bendruomenės ir ieškoje istorijų apie dingusį žydų pasaulį.

Laidos vedėjai aktoriai Dovilė Kundrotaitė ir Marius Povilas Elijas Martynenko, o scenarijaus autorė – jonavietė Julija Ciurupa.

Du draugai aktoriai Dovilė ir Elijas keliauja po Lietuvą ieškodami litvakų kultūros palikimo. Šį kartą jie vyksta į Jonavą, kur kviečia susipažinti su iškiliausomis šio miesto asmenybėmis ir istorija.

Pasakojimą jie pradeda nuo rašytojo Grigorijaus Kanovičiaus, kuris 1929 metais gimė Jonavoje ir augo iki pat Antrojo pasaulinio karo pradžios, o savo atsiminimais pasidalijo romane „Miestelio romansas“. Šiandien šią knygą galima ne tik perskaityti, bet ir pasiklausyti, mat ją įgarsino profesionalūs aktoriai.

Deja, bet Antrasis pasaulinis karas pasiglemžė viską – šiandien Jonava, kurią matome – nebe tokia, kokia buvo tarpukariu. Po karo čia nebeliko sinagogos, kitų pastatų, buvo nepataisomai sugriauti daugelio žmonių likimai, o apie Jonavoje gyvenusius žydus tegali papasakoti vos keli likę, senieji Jonavos gyventojai.

Vienas iš išlikusių istorinių pastatų – šv. apaštalo Jokūbo bažnyčia, kuri vienintelė dominuoja visose karo nusiaubtos Jonavos nuotraukose. Manoma, kad vienuolyno ir bažnyčios projektą kūrė architektas Laurynas Gucevičius, kuris projektavo ir Vilniaus katedrą.

Tarpukario žydų gyvenimas Jonavoje sukosi aplink tris ašis – upę, sinagogą ir turgų. Pastarasis buvo traukos centras visiems miesto gyventojams, čia susikalbėti galėjai ne tik jidiš, bet ir vokiečių, lietuvių, lenkų ar rusų kalbomis. Upė taip pat buvo didelis traukos objektas, prie kurio gyventojai leisdavo ne tik laisvalaikį, bet ir rengdavo įvairiausias varžybas ir kitus renginius.

Daugiau apie žydiškąją Jonavą žiūrėkit laidoje.

540 views