Automobilių pasaulis vis labiau linksta prie elektrinių transporto priemonių. Automobilių aplinkos poveikio mažinimas tapo prioritetu, siekiant kovoti su pasaulinio masto klimato krize, todėl naujosios reguliavimo priemonės skatina šį pokytį. Gamintojai raginami prisitaikyti prie šių naujų iššūkių, kad galėtų išlikti rinkoje, tuo tarpu vartotojai bando susigaudyti įvairovėje.
Elektriniai automobiliai išlieka vidutiniškai brangesni, tačiau vairuotojai gali pasinaudoti tam tikromis taupymo galimybėmis, siūlomomis internete, pvz., RRR platformoje, kurioje galima rasti skirtingų prekių ženklų elektrinių automobilių dalių: Toyota, Opel, Škoda ir kt.
Šiame straipsnyje išnagrinėsime, kokių pokyčių laukti ateityje dėl elektrinių automobilių.
Brexitas ir reguliavimo pokyčiai
Neseniai paskelbtas Europos Automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) įspėjimas automobilių gamintojams abejose Lamanšo sąsiaurio pusėse: naujosios prekybos taisyklės po Brexito, kurios paveikia elektromobilių rinką, gali kainuoti Europos automobilių gamintojams apie 3,75 milijardus svarų per ateinančius metus. Be to, ACEA įvertino pavojų, kad naujos priemonės gali sukelti gamybos sumažėjimą Europos Sąjungos gamyklose iki beveik pusės milijono automobilių vienetų.
Tokie skaičiavimai yra susiję su taisyklėmis, kurios veikia visą gamybos etapą: naujos taisyklės turėtų užtikrinti, kad Europos Sąjungoje pagaminti elektriniai automobiliai būtų iš vietinės kilmės dalių, taip siekiant sumažinti kainas, kurios naudingos vartotojams. Bet ar tikrai bus taip?
Kai kurių ekspertų nuomone, yra pavojus, kad tai gali būti savanaudiškas veiksmas
Naujos taisyklės įsigaliojo nuo sausio pradžios ir yra taikomos automobiliams, kertantiems Lamanšo sąsiaurį. Jos buvo sudarytos pagal susitarimą tarp Jungtinės Karalystės ir Europos Sąjungos po Brexito. Trumpai tariant, buvo nustatyta, kad elektromobiliai turi turėti baterijas, pagamintas Jungtinėje Karalystėje arba Europos Sąjungoje, o jei negali atitikti šio kriterijaus, bus taikomas 10 proc. muito mokestis už pervežimą per Lamanšą abiem kryptimis, t. y. iš Europos į Jungtinę Karalystę ir iš Jungtinės Karalystės į Europos Sąjungą.
Šis susitarimas turėjo apriboti importą, tačiau baterijų gamyba Europoje neauga taip greitai, kaip tikėtasi, todėl automobilių gamintojai šiandien susiduria su sunkumais.
2024 m. nauji iššūkiai: perspektyvos ir susirūpinimas
Visa tai kelia rimtą problemą visiems Europos gamintojams. Jungtinė Karalystė yra viena iš didžiausių eksportuotojų rinkų: tik praėjusiais metais į Jungtinės Karalystės uostus atvyko daugiau nei milijonas transporto priemonių.
Tačiau yra ir daug automobilių, pagamintų Jungtinėje Karalystėje, kurie siunčiami į Europos Sąjungą. Naujos taisyklės, kurios taiko didelius muitų mokesčius, gali padidinti elektromobilių gamybos išlaidas, o tai atsispindės pardavimo kainose.
Dėl šios priežasties ACEA labai spaudžia Europos Komisiją, reikalaudama trejiems metams atidėti naujų taisyklių įsigaliojimą.
Kas galėtų įvykti dabar?
Norint atidėti taisykles, reikėtų naujo susitarimo tarp Jungtinės Karalystės ir Europos Sąjungos, bet jei iš Londono sklinda tam tikras optimizmas dėl galimybės pradėti naujas derybas, Briuselis tvirtina, kad nebereikėtų kištis į jau sudarytus susitarimus.
Europos Komisijos požiūris yra skirtingas: šis susitarimas kilo iš būtinybės pasiekti pusiausvyrą tarp įsipareigojimų ir siekiant padidinti bei sustiprinti baterijų gamybą Europos Sąjungoje. Tačiau iš ACEA perduodamas tam tikras nepasitenkinimas: ES kaltinama už vangumą derybose dėl klausimų, susijusių su Brexitu.
Naujosios reguliavimo priemonės dėl elektromobilių gali turėti plačias pasekmes tiek Europos automobilių gamintojams, tiek ir vartotojams. Šios taisyklės, skubiai priimtos po Brexito, kelia daugybę klausimų dėl jų įgyvendinimo praktiškumo ir poveikio rinkai.
Iššūkiai, su kuriais susiduria pramonės dalyviai, rodo būtinybę suderinti išorinius ir vidinius interesus bei ieškoti ilgalaikių, tvaraus vystymosi sprendimų. Turint omenyje sparčiai kintantį automobilių pramonės sektorių ir būsimus aplinkos apsaugos iššūkius, būtina rasti kompromisą tarp ekonominių interesų ir ekologinės tvarios ateities siekio.
Šioje dinamiškoje aplinkoje bendradarbiavimas ir inovacijos yra pagrindiniai veiksniai, kurie padės įveikti šiuos iššūkius ir sukurti išteklius tausojančią ateitį elektromobilių pramonėje.